Kontrollrendszer fejlesztés: útmutató a folyamatos javításra

 

Belső kontrollrendszer tanásadással

Belső kontrollrendszer tanásadással

Nincs könnyű dolga annak, aki a belső kontrollrendszert fejleszti! Én például, amikor először kerültem szembe ezzel a feladattal, azt éreztem, mintha egy bonyolult rejtvényt kellene megoldanom. De aztán rájöttem, hogy a folyamatos javítás itt is ugyanúgy működhet, mint bárhol máshol. Mintha csak egy kerékpárt szeretnénk javítani: az sem megy egyik napról a másikra, minden egyes csavart meg kell nézni, és apránként kell hozzáigazítani őket, hogy végül tökéletesen működjön a gépezet.
Ugyanez igaz a belső kontrollrendszer fejlesztésére is. A belső ellenőr nem csupán egy hirtelen ötlettől vezérelve cserélgeti a rendszerelemeket, hanem alaposan megtervezi a lépéseket, gondosan mérlegeli az előnyöket és hátrányokat, és folyamatosan figyeli a változásokat.
De hogyan is néz ki ez a gyakorlatban? Nos, vegyük példának azt, hogy észrevesszük, bizonyos folyamatok nem úgy működnek, ahogy szeretnénk. Lehet, hogy túl sok időt vesznek igénybe, vagy éppen nem elég hatékonyak. Ilyenkor nem elég csak rábökni a problémára és azt mondani, “na, ezt javítani kell”. Hanem a belső ellenőrzés során pontosan meg kell határozni, hogy melyik a gyenge pont, és mi lehet a megoldás.
Ezután kitűzünk egy célt, és lépésről lépésre haladunk a megvalósítása felé. Mindig figyelemmel kísérve az eredményeket, és szükség esetén korrigálva a folyamatot. És mindeközben persze nem szabad elfelejteni, hogy a kontrollrendszer fejlesztés nem csak rólunk, belső ellenőrökről szól. A dolgozók, a vezetőség, mindenkinek be kell látnia a változás előnyeit, és támogatnia kell a folyamatot.
Végül pedig, amikor a változásokat végrehajtottuk, nem állunk meg, hanem folytatjuk a munkát. Folyamatosan figyelünk, tesztelünk, elemzünk és javítunk, hogy a belső kontrollrendszer mindig a legjobban működjön. Hiszen a legfontosabb az, hogy a legjobb működést és a legmegfelelőbb eredményeket érjük el. Nem igaz?

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!